تصویر پارکینگ هوشمند

پارکینگ هوشمند

شهرنشینی، زندگی صنعتی و عدم گسترش زیر ساخت‌های لازم یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که این روزها در شهرهای بزرگ با آن روبرو هستیم که این معضل در بسیاری از موارد می‌تواند آزاردهنده باشد؛ اما از طرفی با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از اینترنت اشیا می‌توانیم بسیاری از این مشکلات را به راحتی رفع کنیم.

یکی از این معضلات پیدا کردن یک جای پارک مناسب است که این مشکل با احداث پارکینگ هوشمند خودرو رفع خواهد شد. برای کنترل بهتر و مدیریت پارکینگ‌های عمومی یکی از روش‌های موثر و مدرنی که در اکثر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از پارکینگ هوشمند است.

در واقع احداث پارکینگ هوشمند خودرو از سایر خدماتی است که با رشد تکنولوژی و به وسیله امکانات هوشمند سازی رفع خواهد شد. آیریک با سال‌ها تجربه در زمینه هوشمند سازی ساختمان و ارائه متنوع‌ترین تجهیزات خانه هوشمند به کمک تیم فنی خود و دانش و مهارت کافی می‌تواند شما را در احداث پارکینگ هوشمند خودرو یاری کند.

 

پارکینگ هوشمند چیست؟

پارکینگ هوشمند خودرو یک سیستم خلاقانه است که ضمن تامین کردن فضای کافی برای خودروها به کمک سنسورها، دوربین و شمارش‌گرها میزان فضای موجود، زمان توقف و هزینه پرداختی را محاسبه کرده و جای پارک بهینه‌تری را برای افراد فراهم می‌کند.

اسمارت هوم آیریک ارائه دهنده انواع خدمات پارکینگ هوشمند است. شما می‌توانید با اطمینان خاطر از نتیجه نهایی از بهترین نوع تجهیزات پارکینگ هوشمند بهره‌مند شوید.

ترکیب تکنولوژی و استفاده از نوآوری‌های زیرساختی مدرن شرایطی را فراهم کرده است تا افراد بتوانند در کوتاه‌ترین زمان، مناطق مناسب برای پارک کردن خودرو را بیابند. جدا از این نکته با قرارگیری اتومبیل‌ها در مکان مناسب، شهر به فضایی امن‌تر تبدیل خواهد شد؛ از طرفی استفاده از این سامانه هوشمند در اطراف مراکز تجاری و مجتمع‌های مسکونی می‌تواند به خلوت‌تر شدن کوچه‌ها و حتی خیابان‌ها کمک کند.

تصویر Smart parking

انواع پارکینگ هوشمند در ایران

هوشمند سازی پارکینگ طبقاتی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در شهرهای بزرگ صورت بگیرد. تجهیز پارکینگ هوشمند ضمن صرفه جویی در زمان می‌تواند زیبایی دوچندانی به چهره شهر ببخشد و فضایی مدرن را خلق کند.

 

  • پارکینگ روتاری

نام دیگر آن پارکینگ چرخ و فلکی است. برای احداث این پارکینگ به فضای زیادی نیاز ندارید و تنها مساحتی به عرض دو ماشین کافیست. حداقل گنجایش آن 12 خودرو است و مقرون به صرفه‌ترین نوع پارکینگ محسوب می‌شود. اکثرا از این پارکینگ‌ها در مکان‌های شلوغ که فضای کافی وجود ندارد، استفاده می‌کنند.

 

  • پارکینگ برجی

برای احداث پارکینگ‌های برجی به سرمایه بالایی نیاز دارید؛ اما از پرکاربردترین پارکینگ‌های هوشمند محسوب می‌شود. خودروها در پارکینگ برج به روی یکدیگر قرار گرفته و با استفاده از یک آسانسور جابجا می‌شوند.

 

  • پارکینگ پازلی

امنیت در پارکینگ پازلی بسیار بالاست و هیچ نیازی به اپراتور ندارد. هزینه احداث آن در مقایسه با پارکینگ برجی بسیار مناسب است و انعطاف پذیری بالایی دارد.

 

تجهیزات پارکینگ هوشمند

 

برای داشتن یک پارکینگ هوشمند به برخی تجهیزات و امکانات نیاز دارید. کنار هم قرار گرفتن این تجهیزات امکانات متنوعی را در اختیار خودروسواران قرار می‌دهد.

مهم‌ترین اجزای پارکینگ هوشمند عبارتند از:

سنسورها:

به کمک سنسورها اطلاعاتی از قبیل تعداد خودروهای ورودی به پارکینگ، میزان فضای اشغال شده و مدت زمان توقف مشخص شده و پس از استخراج این اطلاعات امکان محاسبه تعرفه نیز فراهم می‌شود.

 

پروتکل شبکه:

پروتکل شبکه همچون پروتکل خانه هوشمند از طریق یک درگاه بیسیم که بر پایه اینترنت اشیا احداث شده، مدیریت می‌شود و سنسورها را به سیستم نرم افزاری متصل می‌کند.

 

میکروکنترلرها:

از میکروکنترلرها برای پردازش اطلاعات به دست آمده از سایر تجهیزات استفاده می‌کنند.

 

نرم افزار کنترل:

به کمک نرم افزار کنترل اطلاعات در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

مواردی که گفته شد تنها قسمتی از تجهیزات پارکینگ هوشمند است و قطعا موارد بیشتری وجود دارد که امکانات گسترده‌تری را در اختیار افراد قرار می‌دهد؛ به عنوان مثال در پارکینگ‌های عمومی نشانگرهایی برای مشخص نمودن جای پارک خالی یا رزرو شده تعبیه شده است.

تصویر امکانات پارکینگ هوشمند

امکانات پارکینگ هوشمند

هوشمند سازی پارکینگ امکانات بسیاری را در اختیار شهروندان می‌گذارد که در ادامه به صورت خلاصه چندین مورد از مهم‌ترین آن‌ها را اعلام می‌کنیم.

  • قابلیت اتصال به راهبند و درب‌های بازویی و رول‌آپ و صدور فرمان الکتریکی به آن
  • قابلیت اتصال به دوربین‌های مدار بسته
  • دارای واحد پردازشگر مرکزی ARM و در نتیجه عدم نیاز به اتصال مستقیم و همزمان به رایانه
  • امکان استفاده از برچسب غیرقابل دستکاری و جداسازی
  • قابلیت شناسایی خودرو از فواصل دور(۳.۵ متر و بالاتر)
  • امکان تعریف مدت اعتبار برای هر خودرو (سفارشی)
  • امکان غیر فعال سازی برچسب هوشمند خودرو در سیستم بدون نیاز به حضور خودرو از طریق نرم افزار سیستم (سفارشی)
  • ثبت نامحدود رخدادها در حافظه واحد پردازشگر مرکزی
  • امکان تعریف و ثبت نامحدود
  • امکان مشاهده رخدادهای ثبت شده به صورت (offline) بر روی رایانه ناظر (سفارشی)
  • قابلیت اتصال دو قرائتگر به هر واحد پردازشگر مرکزی ARM
  • امکان تعریف و انتساب بازه‌های زمانی دلخواه برای تعریف محدوده زمانی مجاز برای دسترسی خودرو در ساعات مختلف به سیستم و مجوز صدور فرمان الکتریکی به راهبند و یا درب (سفارشی)
  • قابلیت اتصال به شبکه LAN (سفارشی)
  • کارت حافظه از نوع Micro-SD

 

ویژگی پارکینگ هوشمند

در این بخش لازم است برخی از ویژگی‌های پارکینگ هوشمند را به صورت مفصل برایتان توضیح دهیم تا کاملا دریابید که امروزه استفاده از پارکینگ هوشمند خودرو یک نیاز ضروری است که در شهرهای بزرگ نبود آن بسیار آسیب زا خواهد بود.

مهم‌ترین مزایای پارکینگ هوشمند عبارتند از:

از مهم‌ترین مزایای هوشمند سازی پارکینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

افزایش امنیت

پارکینگ‌های هوشمند به دلیل برخورداری از برخی تجهیزات همچون دوربین‌های مدار بسته از امنیت بالایی برخوردار است. ضمن اینکه با استفاده از سنسورها می‌توانید رفت و آمدها را کنترل و مدیریت کنید.

 

کنترل ترافیک

ترافیک در شهرهای بزرگ از مهم‌ترین مشکلاتی است که گاها زمان و انرژی بسیاری را از افراد می‌گیرد. با احداث پارکینگ‌های هوشمند می‌توانید کاملا هوشمندانه ترافیک را کنترل کنید.

 

صرفه جویی در زمان

گاها افراد برای یافتن یک جای پارک مناسب در مناطق شلوغ باید زمان بسیاری را اختصاص دهند که در بسیاری از مواقع یا دور است یا در منطقه امنی نیست. با احداث پارکینگ هوشمند شما می‌توانید بدون اتلاف وقت بهترین جای پارک را در منطقه‌ای امن بیابید. 

 

قیمت پارکینگ هوشمند

هزینه احداث پارکینگ چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید چندین عامل را بسنجید.

 

گام اول: تعیین کنید قصد دارید چه نوع پارکینگی احداث کنید؛ زیرا ساخت پارکینگ‌های مختلف متناسب با نوع تجهیزاتی که به کار گرفته می‌شود، متفاوت است و می‌تواند بر قیمت پارکینگ هوشمند تاثیر بگذارد.

 

گام دوم: پس از مشخص شدن نوع پارکینگ باید لیست دقیقی از تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید که البته این بخش مربوط به تیم فنی و شرکت مجری خدمات است.

 

گام سوم: نوع برند تجهیزات و میزان کیفیت لوازم خریداری شده می‌تواند به طور قابل توجهی بر قیمت پارکینگ هوشمند تاثیر بگذارد.

در ادامه فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت پارکینگ هوشمند را به طور خلاصه اعلام می‌کنیم:

  • نوع پارکینگ
  • موقعیت مکانی
  • متراژ پارکینگ
  • تجهیزات مصرفی
  • شرکت مجری
  • برند تجهیزات

پس از بررسی تمامی این موارد برای اطلاع از جزئیات مربوط به قیمت هوشمند سازی پارکینگ می‌توانید از کارشناسان مجموعه آیریک کمک بگیرید.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با دریافت مشاوره بهترین تصمیم را برای هوشمند سازی خانه‌تان بگیرید.          
با دریافت مشاوره بهترین تصمیم را برای هوشمند سازی خانه‌تان بگیرید.
اسکرول به بالا < ?