تصویر روشنایی هوشمند خانه

روشنایی هوشمند

اصولا پیشرفت‌های تکنولوژی هر زمان هیچ گاه توسط نسل‌های قبل از آن قابل درک نبوده است. همچنان که قبل از به وجود آمدن تکنولوژی هوشمند سازی ساختمان و ساخته شدن تجهیزات هوشمند سازی ساختمان هرگز کسی نمی‌توانست این موضوع را هضم کند، روزی فرا می‌رسد که بخش قابل توجهی از کارهای موجود در خانه توسط دستگاه‌های هوشمند خانه و بدون دخالت انسان انجام شوند. سیستم کنترل روشنایی هوشمند نیز یکی از همین تجهیزات ذکر شده است. خانه هوشمند آیریک در مقاله پیش رو به شکل اختصاصی به شما خواهد گفت که روشنایی هوشمند چیست و چه کاربردی دارد.

روشنایی هوشمند چیست؟

سیستم روشنایی هوشمند bms به هر سیستم روشنایی گفته می‌شود که قابلیت کنترل از راه دور را داشته باشد. این کنترل در بستر اینترنت اشیاء و از طریق اتصال به اینترنت انجام می‌شود. روشنایی هوشمند ساختمان یکی از بخش‌های مهم فرآیند هوشمند سازی مکان‌های گوناگون اعم از خانه، محل کار و… است. در ادامه مقاله علاوه بر آشنایی بیشتر با روشنایی هوشمند و اجزای آن، با کاربردها و مزایای سیستم روشنایی هوشمند نیز آشنا می‌شوید.

کنترل کامل انواع لامپ‌ها از جمله کم مصرف، هالوژن، فلورسنت، نورپردازی رنگی RGB ،LED، وال‌ واشرها، پروژکتورها و… با قابلیت روشن و خاموش و نیز افزایش و کاهش شدت روشنایی (دیمر) علاوه بر ایجاد محیطی دلنشین و آرامش‌بخش می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش صرفه‌جویی نیز گردد.

تصویر هوشمند سازی خانه

اجزای سیستم روشنایی هوشمند bms

سیستم روشنایی هوشمند ساختمان اجزای مختلفی دارد. از بارزترین این اجزا می‌توان به لامپ هوشمند، کلیدهای هوشمند روشنایی، هاب، LEDها، دیمر، پریز برق هوشمند و سنسور حرکتی اشاره کرد. در ادامه این اجزا را به طور کوتاه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • لامپ‌ هوشمند یکی از اصلی‌ترین اجزا در روشنایی هوشمند bms است. این لامپ‌ها از لحاظ ظاهری مشابه لامپ‌های معمولی بوده و حتی به پاتروم یکسان متصل می‌شوند؛ با این حال از لحاظ ساختاری با لامپ‌های معمولی متفاوت هستند؛ چرا که با اتصال به اینترنت و نصب برنامه لازم روی تلفن همراه خود می‌توانید لامپ هوشمند را از راه دور کنترل کنید، بسته به موقعیت آن را روشن و خاموش کنید و شدت نورش را تغییر دهید. این لامپ‌ها همچنین مانند بسیاری از تجهیزات هوشمند خانه قابلیت سناریو پذیری دارند. لامپ‌های هوشمند را می‌توانید در انواع ساده، رنگی، مجهز به سنسور و حتی موزیکال خریداری کنید.
  • کاربرد هاب در روشنایی هوشمند خانه به این صورت است که برخی لامپ‌های هوشمندی که به تنهایی قابلیت اتصال به وای فای ندارند را به wifi وصل می‌کند.
  • نقش اصلی LED ها در سیستم کنترل روشنایی هوشمند زیباسازی و ایجاد فضای مناسب است. در روشنایی هوشمند منزل، به کارگیری LEDها در قسمت‌های مختلف خانه باعث می‌شود که خانه در آن قسمت بزرگ‌تر و با شکوه‌تر به نظر بیاید. همچنین به وسیله ریسه‌های LED می‌توان توجهات را به یک نقطه به خصوص جلب کرد؛ مثلا اگر می‌خواهید نقطه‌ای از پذیرایی بیشتر مورد توجه واقع شود می‌توانید از ریسه LED در آن بخش استفاده کنید.
  • دیمرها از دیگر اجزای سیستم روشنایی هوشمند bms هستند. دیمر وسیله‌ای است که نور لامپ را به طور خودکار کاهش می‌دهد. وجود دیمرهای هوشمند در ساختار سیستم روشنایی هوشمند منزل و هر مکان دیگری باعث می‌شود بتوانید هر نوع نور موجود در آن فضا را کنترل کنید. بعضی از دیمرها علاوه بر این کاربرد، قابلیت تغییر رنگ را هم دارند؛ از این رو می‌توانید برای اجرای سناریوهای مختلف و در موقعیت‌های متفاوت، برنامه‌های متناسب به سلیقه خود و میزان نور در طول روز را برای سیستم روشنایی هوشمند منزل خود تعریف کنید.
  • یکی از اجزای کلیدی سیستم کنترل روشنایی هوشمند سنسور است. سنسورهای حرکتی در هنگام اجرای سیستم روشنایی هوشمند bms در سیستم تعبیه می‌شوند. وجود این نوع سنسور از آن جهت کاربردی است که وقتی شما وارد هر بخش خانه، محل کار و… شوید، این سنسورها با تشخیص حرکت شما پیام را به سیستم روشنایی هوشمند bms فرستاده و باعث روشن شدن لامپ می‌شود؛ مثلا وقتی در روشنایی هوشمند راه پله از سنسور استفاده کنید، به محض اینکه فردی وارد راه پله‌ شود، سنسور حرکتی موجود در سیستم روشنایی هوشمند پله حرکت شما را شناسایی می‌کند و محیط راه پله بلافاصله برای عبور راحت‌تر و ایمن‌تر شما روشن می‌شود. این نوع از سیستم روشنایی هوشمند مناسب راه پله‌هایی است که در فضای بسته قرار دارند. همچنین برای سیستم روشنایی هوشمند پله در فضای باز می‌توانید سناریویی تعریف کنید که این سیستم تنها در شب که هوا تاریک است فعالیت داشته باشد.

برای بیان مزیت دیگر سنسور حرکتی در ساختار روشنایی هوشمند bms بگذارید یک تصویر ذهنی برای شما بسازیم. تصور کنید در سیستم روشنایی هوشمند شهری از سنسور استفاده شود، در این صورت چراغ‌های یک خیابان تنها هنگامی روشن خواهند بود که ماشین‌ها از آن عبور کنند و وقتی در خیابان هیچ خودرویی در حرکت نباشد، چراغ هوشمند خاموش می‌شود. این مسئله ثابت می‌کند تجهیز سیستم های کنترل هوشمند روشنایی به سنسور در مصرف برق نیز بسیار تاثیرگذار بوده و آن را کاهش می‌دهد.

  • کلیدها و پریزهای هوشمند یکی دیگر از اجزای مهم و اصلی سیستم کنترل روشنایی هوشمند هستند. کاربرد کلیدهای هوشمند در طراحی جذاب‌تر و رابط کاربری راحت‌تر است. پریز برق هوشمند هم علاوه بر افزایش ایمنی گستره تجهیزات هوشمند موجود در خانه را افزایش می‌دهند؛ مثلا با اتصال چای ساز به پریز هوشمند، حال شما یک چای ساز هوشمند دارید که می‌توانید همچون سایر تجهیزات هوشمند خانه از مسافت دور آن را کنترل و مدیریت کنید.

 

کلیدهای لمسی روشنایی هوشمند

کلیدهای لمسی روشنایی هوشمند علاوه بر جلوه زیبایی که دارند استفاده راحتی نیز دارند و نیازی به فشار دادن کلید نیست و می‌توانید فقط با لمس انگشت آن را خاموش یا روشن می‌کنید.  

کلیدها و پریزهای هوشمند یکی دیگر از اجزای مهم و اصلی سیستم کنترل روشنایی هوشمند هستند. کلیدهای هوشمند روشنایی علاوه بر خاموش و روشن کردن چراغ‌ها قابلیت کم و زیاد کردن نور لامپ‌ها و یا هالوژن‌ها را نیز دارند. یکی دیگر از کاربردهای کلیدهای لمسی هوشمند این است که می‌توان وسایل و تجهیزات را به آن متصل کرد؛ مثلا با اتصال چای ساز به پریز هوشمند و یا باز و بسته کردن پرده. همچنین کلید هوشمند می‌تواند سایر تجهیزات هوشمند خانه را از مسافت دور کنترل و مدیریت کند.

 

کاربرد روشنایی هوشمند ساختمان

شاید در نگاه اول اینطور به نظر نیاید؛ اما کاربرد روشنایی هوشمند ساختمان خیلی فراتر از کنترل از راه دور و روشن و خاموش شدن اتوماسیون لامپ هوشمند است. در ادامه تعدادی از کاربردهای مهم روشنایی هوشمند ساختمان را عنوان می‌کنیم.

  • یکی از کاربردهای مهم سیستم کنترل روشنایی هوشمند، افزایش بهره وری و بازدهی ساختمان است. شدت نور و رنگ آن همیشه در کارایی افراد تاثیر گذار است؛ مثلا رنگ زرد در محیط باعث ایجاد حس آرامش و خواب و رنگ آبی و سفید انسان را سر حال می‌کند؛ از این رو با تنظیمات مناسب سیستم روشنایی هوشمند bms در محل کار و سیستم روشنایی هوشمند خانه می‌توان بازدهی و کارایی افراد را به میزان قابل توجهی تقویت کرد.
  • بهبود جلوه و افزایش زیبایی ساختمان است کاربرد دیگر سیستم روشنایی هوشمند bms است.
  • کاربرد دیگر این سیستم کنترل روشنایی هوشمند ساختمان، مدیریت و کنترل روشنایی مکان‌هایی است که امکان دسترسی به آن‌ها دشوار است.

پیاده‌سازی سناریوهای مختلف روشنایی، بر اساس شرایط مختلف محیطی مانند زمان، مکان، شدت روشنایی و حضور افراد می‌تواند جلوه‌های خاص به فضاهای داخلی و خارجی ببخشد. می‌توان با استفاده از محصولات نورپردازی رنگی (RGB) و با استفاده از قابلیت تغییر رنگ این محصولات افکت‌های رنگی در تمام نقاط ساختمان ایجاد نموده و محیطی دلنشین و رویایی را خلق کرد.

 

عملکرد سیستم روشنایی هوشمند

هوشمند سازی روشنایی ساختمان به کنترل روشنایی منزل از راه دور کمک می‌کند. در قسمت مرکزی ساختمان پنل روشنایی هوشمند قرار می‌گیرد و به صورت دلخواه بر روی سیستم منزل تنظیم می‌شود. طراحی سیستم روشنایی هوشمند توسط تیم حرفه‌ای که تجربه کافی در این زمینه دارند بسیار کارآمد است.  روشنایی هوشمند همان لامپ‌های منازل است با این تفاوت که لامپ‌های خانه هوشمند با اینترنت کار می‌کند و یا از طریق بلوتوث به موبایل وصل می‌شوند که می‌توان از راه دور لامپ‌ها را خاموش یا روشن کرد.

 

خطوط روشنایی در سیستم روشنایی

خطوط روشنایی در سیستم روشنایی به معنای سرخط‌های مصرف‌کننده با ولتاژهای مختلف AC و DC است. این خطوط می‌تواند شامل انواع لامپ‌ها که به صورت سری یا موازی بسته شده‌اند باشد. یکی از نکاتی که در استفاده از عملگرهای خانه هوشمند در بحث روشنایی باید رعایت کرد، میزان توان مصرفی و خازن ورودی مصرف‌کننده است که ممکن است فشار بالایی را به عملگرها وارد نماید؛ در نتیجه باید طبق محاسبات بر اساس توان مصرفی مصرف‌کننده‌ها و توان خروجی رله‌ها و عملگرها استفاده شود.

 

مزایای سیستم روشنایی هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند از مزایای زیادی برخوردار است که به بهبود و کیفیت زندگی افراد کمک شایانی می‌کند. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین مزایای سیستم روشنایی هوشمند را بیان می‌کنیم.

 

قابلیت کم و زیاد کردن نور

در خانه‌های معمولی که سیستم هوشمند در آن به کار رفته نشده است خاموش یا روشن شدن چراغ‌های منزل از طریق کلید انجام پذیر است؛ اما در خانه‌هایی که روشنایی هوشمند به کار رفته است کافی است از طریق موبایل یا تبلت و یا سایر لوازم جانبی لامپ‌ها را خاموش یا روشن کند. در این موقعیت قابلیت کم یا زیاد کردن نور به وجود می‌آید. 

 

طول عمر و ماندگاری بالا

لامپ‌های هوشمند LED انرژی مصرفی پایینی دارند؛ به همین دلیل مصرف انرژی آن‌ها بسیار کم است که در ادامه این مصرف کم باعث می‌شود عمر مفید لامپ‌ها بیشتر شود.

 

عملکرد خودکار

شما می‌توانید بر روی این سیستم تایمر تنظیم کنید تا به صورت خودکار لامپ‌ها روشن و یا خاموش شوند. علاوه بر این می‌توانید این سیستم را به صورتی تنظیم کنید که زمان‌هایی در طول روز که هوا روشن است و به نور کمتری نیاز است لامپ‌ها نور خود را کم کنند و با تاریک شدن هوا نور چراغ بیشتر شود.

 

مصرف انرژی سیستم روشنایی هوشمند چگونه است؟  

سیستم روشنایی هوشمند خانه، روشنایی هوشمند شهری و به طور کلی اجزای سیستم کنترل روشنایی هوشمند در هر مکانی با کاهش توان مصرفی تجهیزات برقی، باعث کاهش مصرف برق و در نهایت کاهش مصرف انرژی می‌شود. البته این بدان معنا نیست که کیفیت روشنایی محل هم کم می‌شود؛ اتفاقا برعکس، در سیستم روشنایی هوشمند، نور با بالاترین کیفیت و شدت و در عین حال با کمترین توان مصرفی تابیده می‌شود و همین امر باعث کاهش مصرف برق و انرژی خواهد شد و از طرفی کاهش مصرف برق و انرژی کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد با اینکه خانه‌ها و ساختمان‌های مجهز به سیستم کنترل روشنایی هوشمند گران‌تر از نوع معمولی هستند و در راستای پیاده سازی روشنایی هوشمند منزل یا محل اداری باید هزینه جداگانه بپردازید؛ اما خوب است بدانید که این تکنولوژی در دراز مدت با کاهش انرژی مصرفی برق به میزان قابل توجهی باعث کاهش هزینه‌های شما خواهد شد.

حجم وسیعی از اختراعات و کشفیات با هدف بهبود کیفیت زندگی انسان بوده است و سیستم روشنایی هوشمند ساختمان هم از این قاعده مستثنی نیست و وجود آن زندگی را برای ما آسان‌تر می‌کند. 

 

قیمت سیستم روشنایی هوشمند

قیمت هوشمند سازی ساختمان در برابر امتیازات بسیاری که در اختیار ما می‌گذارد بسیار ناچیز است.

تاکنون مقدار مشخصی برای قیمت سیستم روشنایی هوشمند تعریف نشده است؛ زیرا بسته به اینکه قصد دارید چه اجزایی را در سیستم روشنایی هوشمند منزل یا محل کار خود به کار ببرید یا کدام یک را استفاده نکنید، قیمت سیستم روشنایی هوشمند متغیر خواهد بود. برای اطلاع از قیمت سیستم روشنایی هوشمند مورد نظر خود و برآورد هزینه‌ها می‌توانید با مراجعه به سایت خانه هوشمند آیریک با کارشناسان ما گفتگو کنید.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با دریافت مشاوره بهترین تصمیم را برای هوشمند سازی خانه‌تان بگیرید.          
با دریافت مشاوره بهترین تصمیم را برای هوشمند سازی خانه‌تان بگیرید.
اسکرول به بالا < ?