در عصر امروز که همه چیز اعم از خانه، تلفن همراه، انواع تجهیزات، ابزارآلات و… در مسیر هوشمندسازی هستند، صنعت هتلداری نیز از این قافله جا نمانده است. ممکن است عبارت “هتل هوشمند” را کمتر از “گوشی هوشمند” شنیده باشید؛ اما خانه هوشمند در این مقاله به شما خواهد گفت که اهمیت و کاربرد آن دست کمی از گوشیهای هوشمند ندارد!
در این مقاله با هتل هوشمند بیشتر آشنا میشوید.
هتل هوشمند چیست؟
برای پاسخ به این سوال که هتل هوشمند چیست باید بگوییم هتلی هتل هوشمند است که حداکثر استفاده را از تکنولوژی و ابزارهای اینترنت محور جهت ارائه خدمات خود، میکند؛ ابزارهایی که قابلیت ارتباط و تعامل با یکدیگر را دارند. این ویژگی (تعامل ابزارها با هم) به کاربران این امکان را میدهد که تنها از یک نقطه، ابزارهای متعدد را با استفاده از کنترل از راه دور، تلفن، تبلت، اسپیکر هوشمند و… کنترل کنند. ابزارهای ذکر شده همچنین این قابلیت را دارند که اطلاعات را از اینترنت دریافت کرده و استفاده کنند و به صورت هوشمند به درخواستهای کاربران پاسخ دهند.
میتوان گفت هتل هوشمند یک سیستم است که تا حدودی میتواند جایگزینی برای نیروهای خدماتی و کارکنان هتل شود و صنعت هتلداری را به سمت مدلی با نیروی انسانی کمتر سوق دهد. البته که هیچ سیستم هوشمند و تکنولوژی نمیتواند کاملا جای انسان را بگیرد؛ اما میتواند باعث بهبود تخصیص منابع انسانی و جایگزینی وظایف کم اهمیت آنان شده و در نهایت موجب ارائه بهتر خدمات به مهمانان شود.
در یک جمع بندی کلی، هتل هوشمند به هتلی گفته میشود که بتواند با استفاده از فناوری به عنوان یک ابزار، با بیشترین استفاده از تکنولوژی خانه هوشمند و ابزارهای اینترنتی و کمترین بهره از منابع انسانی، بهترین خدمات را به مهمانان ارائه دهد؛ به طوری که به جای مراجعه به یک شخص خاص برای دریافت کلید اتاق خود یا درخواست از خدمات هتل برای باز کردن درب اتاق، همه چیز با فشردن گزینههای مختلف روی تلفن هوشمند مهمان انجام شود.
قیمت هوشمند سازی ساختمان در مقابل امکانات و خدماتی که ارائه میدهد بسیار ناچیز است.
امکانات هتل هوشمند
امکانات هتل هوشمند هم برای مسافر هم برای مدیر هتل و کارکنان، مهم است. در ادامه به چند نمونه از این امکانات اشاره میکنیم. تمام مواردی که در ادامه گفته می شود را می توانید جزو مزایای خانه هوشمند نیز در نظر بگیرید.
-
کاهش هزینهها و افزایش درآمد
هوشمندسازی بخشهای مختلف هتل در کاهش هزینهها و افزایش درآمد هم نقش ویژهای دارد.
وجود اپلیکیشن هتل و ارائه منو در آن باعث میشود مهمانان به راحتی بتوانند خدمات و محصولات مورد نیاز خود را به وسیله گوشی، تبلت و… سفارش دهند. این امر باعث افزایش فروش و در نتیجه افزایش درآمد میشود.
هوشمند سازی ساختمان و هتل باعث صرفه جویی در هزینههای آب، برق و گاز میشود که کاهش هزینههای کل هتل را در پی دارد؛ زیرا در نتیجه مجهز کردن اتاقها به ابزاری از قبیل پنل هوشمند و کلید هوشمند، با خروج مهمان از اتاق، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند و روشنایی به طور خودکار خاموش میشوند.
-
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
یکی دیگر از امکانات هتل هوشمند این است که به صاحبان و مشتریان هتلها قابلیت نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را ارائه میدهد. در بیانی ساده، اینترنت اشیاء به کارکنان هتل این امکان را میدهد که دادههای اطلاعاتی دستگاههای خاص را در لحظه مشاهده کنند. نتیجهی چنین قابلیتی، شناسایی سریع مشکلات حتی پیش از وقوع و امکان تعمیر زودهنگام آنها است که در ادامه سبب میشود مهمانان کمتری با مشکل و اختلال رو به رو شوند. سودمندی دیگر تعمیرات زودهنگام برای صاحبان هتل، صرفه جویی در هزینه دستگاه جایگزین است.
-
صرفه جویی در زمان کارمندان
در هتلهای هوشمند این ویژگی وجود دارد که نیازی نیست کارمندان هتل همه درخواستهای مهمانان را به صورت دستی عملی کنند؛ بلکه مدیریت هتل می تواند پاسخ بعضی از درخواستهای رایج آنان را از قبل آماده کند.
این کار باعث صرفه جویی در وقت کارمندان هتل و حفظ انرژی آنها جهت افزایش تمرکز بر روی انجام کارهای پیچیدهتر میشود؛ در نتیجه کارایی کارمندان افزایش پیدا میکند؛ مثلا انجام بعضی از کارهای ساده مثل تحویل حوله تمیز به مهمان میتواند توسط رباتهایی که مخصوصا در زمینه خدمات رسانی طراحی شدهاند، انجام شود؛ این کار علاوه بر اینکه در بهبود عملکرد کارکنان هتل تاثیر میگذارد، کیفیت سرویس دهی هتل را نیز بهتر میکند.
استفاده از پروتکل خانه هوشمند یک راه ارتباطی بین تجهیزات و کارکنان هتل محسوب میشود که به کمک آن میتوانند نیازهای مشتریان را رفع کرد.
-
پاسخ دهی سریع به مهمانان
در این مزیت، پاسخ به درخواستهای مهمان به صورت خودکار و اصطلاحا هوشمند انجام میشود که باعث سرعت بخشیدن در پاسخگویی به نیازهای مهمانان شده و درخواستها را در کوتاهترین زمان ممکن پیگیری میکند؛ آن هم تحت شرایطی که هیچ گونه خطای انسانی رخ نمیدهد!
این وضعیت این حس را به مهمان القا میکند که خواستههایش چقدر برای مدیریت هتل اهمیت دارد؛ در نتیجهی چنین احساسی، اعتماد مهمان نسبت به هتل افزایش پیدا میکند و اگر دوباره به شهر شما سفر کند، شاید بتوانید رو دیدار مجدد با او حساب کنید؛ این یعنی حفظ مشتری.
-
کاهش هزینهها و افزایش درآمد
هوشمندسازی بخشهای مختلف هتل در کاهش هزینهها و افزایش درآمد هم نقش ویژهای دارد.
وجود اپلیکیشن هتل و ارائه منو در آن باعث میشود مهمانان به راحتی بتوانند خدمات و محصولات مورد نیاز خود را به وسیله گوشی، تبلت و… سفارش دهند. این امر باعث افزایش فروش و در نتیجه افزایش درآمد میشود.
هوشمند سازی هتل همچنین باعث صرفه جویی در هزینههای آب، برق و گاز میشود که کاهش هزینههای کل هتل را در پی دارد؛ زیرا در نتیجه مجهز کردن اتاقها به ابزاری از قبیل پنل هوشمند و کلید هوشمند، با خروج مهمان از اتاق، وسایل گرمایشی، سرمایشی و روشنایی به طور خودکار خاموش میشوند.
-
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
یکی دیگر از امکانات هتل هوشمند این است که به صاحبان و مشتریان هتلها قابلیت نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را ارائه میدهد. در بیانی ساده، اینترنت اشیاء به کارکنان هتل این امکان را میدهد که دادههای اطلاعاتی دستگاههای خاص را در لحظه مشاهده کنند. نتیجهی چنین قابلیتی، شناسایی سریع مشکلات حتی پیش از وقوع و امکان تعمیر زودهنگام آنها است که در ادامه سبب میشود مهمانان کمتری با مشکل و اختلال رو به رو شوند. سودمندی دیگر تعمیرات زودهنگام برای صاحبان هتل، صرفه جویی در هزینه دستگاه جایگزین است.
-
رزرو و تحویل آنلاین اتاق
قابلیت رزرو آنلاین در هتلهای هوشمند باعث میشود به جای اینکه مهمان ساعتها پشت کانتر برای پیدا شدن یک اتاق خالی منتظر بماند و مراحل طولانی ثبت اقامت را بگذراند، تنها با چند کلیک ساده با تلفن همراه خود، اتاق رزرو کند.
البته بسیاری از هتلهایی که هنوز به عنوان یک هتل هوشمند تلقی نمیشوند هم این امکان را دارند؛ میتوان گفت این مزیت از ابتداییترین قابلیتها در جهت هوشمند کردن هتل است.
-
دسترسی آسانتر به اطلاعات
یکی از امکانات هتل هوشمند برای مهمانان دسترسی آسانتر به اطلاعات است. به وسیله دستگاهی مثل آمازون اکو، مهمان میتواند یک سوال بپرسد و پاسخ هوشمندانه دریافت کند. البته دستگاهها میتوانند به سایر خدمات هتل هم متصل باشند. یا مثلا مهمان میتواند از طریق اینترنت به سیستم رزرو رستوران متصل شود و اطلاعات آپدیت شده دریافت کند.
برخی افراد در صنعت هتلداری حتی کمی فراتر رفتهاند و نقشههای دیواری را به اینترنت وصل کردهاند که اطلاعات و دیدگاههای مختلف در مورد جاذبههای گردشگری، رستورانها و… را در اختیار مهمان قرار میدهد.
-
مشخص کردن وظیفه هر اتاق
یکی از مزیتهای وجود ویژگی مذکور این است که فضای اتاق را برای مهمان اختصاصیتر و شخصیتر میکند؛ به این معنی که مهمان میتواند هنگام رزرویشن اتاق، بعضی از علایق و تمایلات خود را هم ثبت کند؛ مثلا روشنایی اتاق بیشتر باشد یا سیستم گرمایش در درجه پایینی باشد و…
-
استفاده از موبایل به جای کلید در اتاق
یکی از امکانات هتل هوشمند باز کردن درِ اتاق به وسیله تلفن هوشمند مهمان است. این ویژگی باعث صرفه جویی و کاهش هزینهها در چاپ کارت پلاستیکی میشود که در جهت حفظ محیط زیست هم هست. همچنین یکی از دردسرهای رایج در امر هتلداری را هم رفع میکند؛ دردسرهایی نظیر مدیریت موجودی کارتها، گم شدن و خراب شدن آنها. این موارد تنها قسمتی از مزایای هتل هوشمند است و قطعا امکاناتی دیگری نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال وجود آشپزخانه هوشمند در هتل مزیتهای بسیاری را برای آشپز و همچنین مشتریان به همراه دارد.
هتلهای هوشمند دنیا
در ادامه با تعدادی از معروفترین هتلهای هوشمند دنیا آشنا میشویم؛
- هتل کپسول فضایی Pengheng در شن ذن، چین
- هتل Eccleston square در لندن
- هتل 1000 در سیاتل، واشنگتن
- هتل Yotel در واشنگتن
- هتل Cityhub در آمستردام
- هتل Alma در بارسلونا
- هتل Weird در ساسیبو ژاپن
- هتل Aloft Cupertino در کالیفرنیا
- هتل The Peninsula در هنگ کنگ
اولین هتل هوشمند ایران
هتل مجلل درویشی در مشهد، اولین آتریوم شرق کشور و اولین هتل هوشمند ایران است.
همچنین هتل هوشمند ساران شهمیرزاد در سمنان با داشتن تکنولوژی هتلداری هوشمند جزو هتلهای هوشمند محسوب میشود.