تصویر تکنولوژی خانه هوشمند

تکنولوژی خانه هوشمند

حتما بارها شنیده‌اید که عصر حاضر را عصر تکنولوژی نامیده‌اند. تکنولوژی و فناوری‌های نوین روز به روز به حوزه‌های بیشتری ورود کرده و وابستگی بشر را به خود افزایش می‌دهند. علاوه بر این، صنایعی که با فناوری آمیخته می‌شوند خود را با تغییراتی که طی گذشت زمان اتفاق می‌افتد به روز نگه می‌دارند و حتی گاهی چند قدمی هم از عصر خود جلوتر هستند! نمونه بارز آن را می‌توانید در صنعت ساختمان‌سازی و تکنولوژی خانه هوشمند مشاهده کنید. تکنولوژی خانه هوشمند این روزها به یکی از دغدغه‌های مهم ساختمان سازها و صاحبان املاک تبدیل شده است. مردم میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنند تا ساختمان‌ها و منازل خود را به این تکنولوژی مجهز کنند. همچنین صاحبان املاک با پرداخت مقداری هزینه بیشتر برای خرید مصالح هوشمند ساختمانی، خانه‌های خود را بر اساس تکنولوژی روز ساختمان می‌سازند. خانه هوشمند آیریک در این مقاله قصد دارد به مبحث مهم تکنولوژی روز ساختمان سازی و اجرای پروژه خانه هوشمند در خانه‌ها کمی بیشتر بپردازد.

در نظر داشته باشید قیمت تجهیزات هوشمند سازی ساختمان که آیریک ارائه می‌دهد بسیار مناسب است و در مقابل امکانات و خدمات آن بسیار ناچیز است.

تکنولوژی خانه هوشمند

به نظرتان تکنولوژی خانه هوشمند چه ویژگی‌هایی دارد که آن را از خانه‌های معمولی متمایز می‌کند؟

تکنولوژی خانه هوشمند همانطور که از اسمش پیداست به خانه‌ای اطلاق می‌شود که در راستای ایجاد رفاه و آسایش برای ساکنان، به یک سری تجهیزات هوشمند مجهز شده باشد. با تکنولوژی خانه هوشمند دیگر نیاز نیست قبل از رفتن به سفر شخصا از قفل بودن تمام درب و پنجره‌ها یا بسته بودن شیر گاز و قطع بودن کنتور برق اطمینان حاصل کنید، کافیست کلید اجرای سناریو خروج از منزل را روی پنل هوشمند خود لمس کنید و در چند ثانیه تمام کارهای مد نظرتان انجام می‌شود.

در کل این تکنولوژی به شما این امکان را می‌دهد که تمام دستگاه‌ها و تجهیزات برقی درون منزل خود را به وسیله اپلیکیشن‌هایی که روی تلفن همراه، تبلت یا رایانه شخصی‌تان نصب می‌کنید، چه در داخل و چه خارج منزل کنترل و مدیریت کنید.

سیستم امنیتی هوشمند، آیفون هوشمند و… از دیگر مزایا و امکانات برخی از انواع تکنولوژی هوشمند سازی ساختمان است که شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی خانه هوشمند آن را ارائه می‌­دهند. همچنین می‌توانید سنسورهای متنوعی را به تکنولوژی هوشمند خانه خود اضافه کنید. وظیفه سنسور تامین داده‌های مورد نیاز برای تصمیم‌هایی است که تکنولوژی هوشمند خانه در آینده می‌گیرد؛ مثلا سنسور دما، اطلاعات موجود درباره دمای فعلی محیط را به سیستم گزارش می‌کند، بعد سیستم بر اساس دمایی که سنسور گزارش داد و دمای مطلوب مورد نظر شما، بهترین تصمیم را می‌گیرد.

یکی از نخستین دسته بندی‌ها در این زمینه، نوع ارتباط بین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان است؛ این ارتباط به دو شکل بی سیم و سیمی برقرار می‌شود. زبانی که برای برقراری ارتباط بین این تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد در زبان تخصصی پروتکل نام دارد. این پروتکل‌ها هم بسته به نوع ارتباط بین تجهیزات دارای انواع گوناگونی هستند که در مقاله انواع پروتکل خانه هوشمند به طور مفصل به آن پرداخته‌ایم.

تصویر خانه هوشمند

جالب ترین تکنولوژی های خانه هوشمند

حالا که با خانه هوشمند و کاربرد آن آشنا شدید، بد نیست چند مورد از جالب ترین تکنولوژی های خانه هوشمند را به شما معرفی کنیم.

  • ریموت کنترل یونیورسال

یکی از جالب ترین تکنولوژی های خانه هوشمند ریموت کنترل یونیورسال است. فرض کنید که بتوانید تمام وسایل برقی ریموت دار خانه خود را با یک ریموت کنترل مشترک، مدیریت و کنترل کنید! حتی تصورش هم انسان را به وجد می‌آورد. باید بدانید که با تکنولوژی خانه هوشمند می‌توانید فراتر از تصور بروید و به این خیال شیرین جامه عمل بپوشانید. با ریموت کنترل یونیورسال می‌توانید تمام وسایل ریموت دار اعم از تلویزیون، DVD ،VCD، سیستم‌ سرمایش و گرمایش خانه هوشمند، هود، سیستم‌های صوتی و… را کنترل و مدیریت کنید. نسخه‌های جدید این ریموت کنترل حتی قابلیت سناریو پذیری هم دارند! یعنی می‌توانید برای آن زمانبندی مشخص کنید و ریموت کنترل طبق آن تجهیزات مختلف خانه شما را خاموش یا روشن کند.

  • سنسور درب و پنجره

از جمله جالب ترین تکنولوژی های خانه هوشمند، سنسور درب و پنجره است. این سنسور از دو قطعه کوچک تشکیل شده که یک قطعه آن روی درب یا پنجره و دیگری روی چهارچوب آن نصب می‌شود.

با سنسور درب و پنجره در تکنولوژی خانه هوشمند، امنیت خانه شما به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا به محض ورود یک فرد غریبه از طریق درب یا پنجره به خانه، این سنسور از طریق زنگ هشدار یا پیامک شما را فورا آگاه می‌کند.

  • قفل درب هوشمند

این یکی را شاید پیش‌تر در فیلم‌های هالیوودی دیده باشید؛ یک قفل هوشمند روی درب خانه که با اثر انگشت افراد خاصی باز می‌شود!

قفل درب هوشمند مانند سایر تجهیزات از طریق اینترنت و WIFI عمل می‌کند. با نصب قفل درب هوشمند شما می‌توانید برای باز شدن درب خانه، از طریق کیبورد آن یک پسورد برای این قفل تعریف کنید یا اثر انگشت اعضای خانواده خود را وارد سیستم قفل هوشمند کنید تا درب فقط با اثر انگشت شما باز شود.

  • پریز هوشمند

پریز برق هوشمند از جمله ارزان قیمت‌ترین تجهیزات هوشمند خانه است و شاید از میان جالب ترین تکنولوژی های خانه هوشمند، این یکی از همه جالب‌تر باشد؛ زیرا می‌تواند دستگاه‌های غیرهوشمند خانه شما را هم هوشمند کند!

حتما اکنون گیج شده‌اید که چنین چیزی چطور ممکن است؟ بگذارید واضح‌تر بیان کنم، پریز هوشمند این ویژگی را دارد که اگر دستگاه‌های برقی خانه خود را که هوشمند هم نیستند به آن متصل کنید، ویژگی‌های هوشمند پیدا می‌کنند و می‌توانید زمان روشن یا خاموش شدن آن‌ها را تعیین کنید یا حتی از راه دور این کارها را انجام دهید.

آنچه خواندید تنها قطره‌ای از دریای وسیع و بی انتهای تکنولوژی های خانه هوشمند بود و هنوز تکنولوژی های خانه هوشمند زیادی هستند که ممکن است هنوز حتی اسم‌شان را هم نشنیده باشید.

تکنولوژی روز ساختمان 

شاید این گونه تصور کنید که حضور تکنولوژی در صنعت ساختمان سازی منحصر به تکنولوژی خانه هوشمند است؛ این در حالی است که فناوری‌های نوین ساختمانی هر روز بیشتر از قبل در ساخت ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و… جا باز می­‌کند و تولید و به کارگیری مصالح هوشمند در این امر، گام بزرگی در این صنعت به شمار می‌رود. حتی می‌توان اینگونه بیان کرد که پیاده سازی تکنولوژی روز دنیا در ساختمان، گامی ساختاری در راستای اجرای تکنولوژی های خانه هوشمند است.

در ساختمان سازی مدرن از افراد متخصص و ماشین آلات و تجهیزات ساختمانی پیشرفته در راستای تسریع امر ساخت و ساز استفاده می‌شود. مدت زمانی که برای ساخت یک متر مربع با این روش پیش بینی می‌شود چیزی در حدود 20 تا 48 ساعت است. در روش مدرن با به کارگیری اسکلت بتنی یا فلزی می‌توان تعداد طبقات را تا 50 طبقه افزایش داد!

درباره مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی خوب است بدانید، مصالحی که در گذشته استفاده می‌شد از ویژگی‌ها و مزیت‌های محدودی برخوردار بودند و به مرور زمان کیفیت اولیه خود را از دست می‌دادند. این مصالح همچنین با فرسوده شدن در طی زمان، سبب کاهش عمر بنا می‌شدند. این در حالی است که مصالح هوشمند با پیروی از دانش تکنولوژی و فناوری، از قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی برخوردارند که مصالح قدیم فاقد آن‌ها هستند. متریال جدید که با عنوان مصالح هوشمند یا مصالح نوین شناخته شده است، در واقع همان مصالح قدیمی هستند که جهت بهبود کارایی تغییراتی در ساختار آن ایجاد شده است. این مصالح نه تنها از نظر ساختار و مواد به کار رفته در آن با مصالح قدیمی تفاوت دارد، بلکه از نظر ظاهر و کاربرد هم کاملا نسبت به نمونه‌های قدیمی متفاوت شده است.

امروزه همراه با تغییر در طراحی و معماری خانه‌ و ساختمان، و ساخت آن‌ها بر اساس معیارهای نوین‌تر، با کیفیت‌تر و متناسب با نیازهای بشر، متریال‌های جدید تحت عنوان مصالح هوشمند و نوین وارد بازار ساخت و ساز ملک شده است.

انواع مصالح هوشمند با داشتن ویژگی‌های مختلف، در دراز مدت نقش چشمگیری در کاهش مصرف انرژی، افزایش مقاومت و دوام ساختمان و کاهش هزینه‌های صاحبان املاک خواهد داشت.

بتن خود ترمیم شونده، بتن رسانای نور، ورق های پلی کربنات، کاشی حرارتی، بلوک سبک و آجرهای هوشمند تنها چند نمونه از میان تعداد زیاد مصالح نوین هستند.

در پایان در نظر داشته باشید که تکنولوژی روز ساختمان مجزا از تکنولوژی خانه هوشمند نیست، بلکه این دو هدف در یک راستا قرار داشته و در پی هم هستند. با اجرای تکنولوژی روز دنیا در ساختمان، مدرنیته در ساختار و ظاهر سازه شما پیاده سازی می‌شود و با اجرای تکنولوژی خانه هوشمند، منزل خود را از لحاظ عملکردی و همچنین ظاهری، به عصر مدرن نزدیک‌­تر می‌کنید. همچنین نصب تجهیزات هوشمند در خانه‌ای که بر اساس تکنولوژی روز ساختمان ساخته شده باشد به مراتب راحت‌تر از خانه‌ای است که اصول ساخت آن به چند دهه قبل برمی‌گردد!

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با دریافت مشاوره بهترین تصمیم را برای هوشمند سازی خانه‌تان بگیرید.          
با دریافت مشاوره بهترین تصمیم را برای هوشمند سازی خانه‌تان بگیرید.
اسکرول به بالا < ?