تصویر خانه هوشمند

مزایا خانه هوشمند

مجموعه خانه هوشمند آیریک در این مقاله قصد دارد به بیان مزایا خانه هوشمند بپردازد.

پیشرفت تکنولوژی بسیاری از عرصه‌ها را دچار تغییر و تحول گسترده‌ای کرده است. امروزه کمتر عرصه‌ای را پیدا می‌کنید که تکنولوژی به آن نفوذ نکرده باشد. از مداد تراش گرفته تا ماشینی که هر روز با آن سر کار می‌روید، هیچ کدام از پیشرفت سریع فناوری در امان نبوده‌اند و با ورود تکنولوژی به ساختارشان، شکل و شمایل جدید و به مراتب کاربردی‌تر از آن‌ها وارد بازار شده است.

صنعت ساختمان سازی نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ ساختمان‌ها و خانه‌هایی که زمانی تنها با هدف ایجاد یک سرپناه برای زندگی ساخته می‌شدند اکنون دست در دست تکنولوژی و فناوری‌های نوین، چنان پیشرفتی داشته‌اند که شما می‌توانید قبل خروج از خانه تنها با لمس یک کلید روی پنل هوشمند منزل‌تان،

بدون یک حرکت اضافی دیگر، تمام پرده‌ها را بکشید، روشنایی خانه را کم کنید، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی را خاموش کرده و درب و پنجره‌ها را قفل کنید!

هوشمند سازی ساختمان گامی بزرگ در حوزه ساختمان سازی محسوب می‌شود؛ به طوری که اجرای آن برای خانه‌ها به دغدغه بسیاری از ساختمان سازها و صاحبان املاک تبدیل شده است. ناگفته نماند تکنولوژِی خانه هوشمند به یکی از اهداف برجسته کمپانی‌های مطرح فناوری نیز تبدیل شده است!

اکنون سوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است که چه چیزی باعث می‌شود تقاضا برای ساخت خانه هوشمند به این میزان بالا رود؟ چه ویژگی مثبتی سبب می‌شود یک شخص میلیون‌ها تومان برای پیاده سازی این تکنولوژی در خانه خود هزینه صرف کند؟ مزایای هوشمند سازی ساختمان چیست؟

خانه هوشمند آیریک در ادامه پاسخ سوالات بالا را به شما خواهد داد.

مزایای خانه هوشمند چیست؟

به طور کلی، مجموعه اقداماتی که در راستای ایجاد آسایش، راحتی و امنیت بیشتر کاربران در خانه هوشمند انجام می‌شود، از مزایای خانه هوشمند است. در ادامه چند مورد از فواید هوشمند سازی ساختمان را بیان می‌کنیم.

  • بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی

بسیاری از کشورها به منظور حفظ منابع انرژی برای آیندگان، صرفه جویی در مصرف انرژی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. طبق آمار، بیشترین مصرف و هدر رفت انرژی، مربوط به خانه‌ها و ساختمان­‌ها است. یکی از برجسته‌ترین مزایا خانه هوشمند که سبب شده بیش از پیش مورد توجه واقع شود، صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده بهینه از آن است.

تجهیزات به کار برده شده در خانه هوشمند عملکرد وسایل را کنترل کرده و مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این تجهیزات ضمن کنترل نرخ مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف، با افزایش بهره وری و کاهش هدر رفت انرژی، موجب کاهش هزینه‌های مصرفی نیز می‌شود. همچنین در مواقعی که خانه خالی از سکنه است، سیستم هوشمند خانه مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند.

  • افزایش ایمنی 

یکی دیگر از مزایای هوشمند سازی ساختمان، افزایش ضریب ایمنی و امنیت محیط‌های مسکونی و اداری است. در سیستم هوشمند یک خانه مسکونی یا ساختمان اداری، تجهیزات امنیتی و نظارتی مطمئن و کاربردی مورد استفاده قرار گرفته است.

به کارگیری سیستم امنیتی خانه هوشمند مانند تشخیص و اطفای حریق هوشمند، سیستم تشخیص نشتی گاز و… ایمنی خانه و ساختمان شما را به میزان مطلوبی افزایش داده، مانع بروز اتفاقات و حوادث ناگوار و خطرناک می‌شود؛ همچنین علاوه بر مزایایی که برای خانه هوشمند دارد بکارگیری آن در بیمارستان هوشمند نیز می تواند بسیار موثر باشد.

  • افزایش سطح رفاه ساکنان

تامین رفاه و آسایش برای ساکنان از جمله ابتدایی‌ترین مزیت‌های یک خانه هوشمند است؛ در حدی که اگر یک خانه هوشمند در فراهم کردن آن موفق عمل نکند، اصلا نمی‌توان آن خانه را هوشمند نامید؛ چرا که هدف اصلی اجرای این تکنولوژی در خانه‌ها، ایجاد راحتی و آسایش بیشتر به نسبت خانه‌های معمولی است.

 به وسیله تجهیزات متعددی که در خانه هوشمند به کار گرفته شده، می‌توانید بسیاری از کارهای پیش پا افتاده‌ای که قبلا برای انجام دادن‌شان مقدار زیادی زمان صرف می‌کردید را تنها با لمس چند گزینه، از راه دور و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید. علاوه بر این می‌توانید بر اساس سلیقه و علاقه خود، سناریوهای هوشمند مختلفی مانند سناریو ورود، خروج، خواب و… را برای سیستم هوشمند خانه تعریف کنید تا در زمان‌های مشخص تغییرات محیطی مورد نظرتان اجرا شوند.

 لازم به ذکر است که تمامی تجهیزات ساختمان هوشمند به وسیله کنترل از راه دور یا گجت‌های هوشمند کنترل و مدیریت می‌شوند؛ پس می توانید ضمن بکارگیری آنها در خانه خود در هتل هوشمند نیز از آن‌ها کمک بگیرید.

تصویر مزایا خانه هوشمند

  • عملکرد بهینه و مدیریت همه سیستم‌ها از یک مکان

در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)، تمام دستگاه‌ها و تجهیزات موجود در فضای خانه به صورت یکپارچه توسط کنترل کننده مرکزی مدیریت و کنترل می‌شوند؛ بر این اساس، بروز خطا و اختلال در کارکرد دستگاه‌ها و تجهیزات به حداقل ممکن می‌رسد. این موضوع سبب بهبود عملکرد این سیستم‌ها شده و راندمان کاری و طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد؛ همینطور باعث می‌شود هنگامی که مشکل و نقص فنی در یک وسیله رخ بدهد، به سرعت بتوان آن را شناسایی و رفع کرد.

  • ایجاد ظاهری مدرن و لوکس برای خانه

از دیگر مزایای هوشمند سازی خانه این است که به فضای داخلی خانه، ظاهری مدرن و لوکس می‌بخشد. شرکت‌های اجرا کننده این سیستم در خانه‌ها، علاوه بر فراهم کردن بسترهای کنترل تجهیزات و امکانات خاص، تلاش کرده‌اند که از این تجهیزات با ظاهر لوکس و شیک استفاده کنند؛ مثلا به جای استفاده از کلیدهای مکانیکی قدیمی، از انواع کلیدهای هوشمند لمسی با ظاهر شیشه و فلز با تورهای پس زمینه استفاده می‌کنند تا در وهله اول این کلیدها نگاه کاربر را به خود جذب کنند.

نکته: تفاوت خانه هوشمند و سنتی را می‌توان از همین تغییرات ظاهری و بصری درک کرد.

  • کنترل و دسترسی راحت به تجهیزات

این مزیت خانه هوشمند سبب می‌شود تا بتوانید کلیه تجهیزات و عملکردهای خانه و یا محل کار خود را به وسیله ابزارهای ارتباط هوشمند مانند اینترنت، تلفن همراه هوشمند، تبلت و رایانه شخصی خود در هر جایی که هستید، از راه دور، به راحتی کنترل و مدیریت نمایید.

یکی دیگر از مزایای هوشمند سازی خانه، امکان ادغام محصولات تازه وارد خانه است؛ برای مثال شما می‌توانید سینمای خانگی و قهوه ساز جدید خود را از طریق سناریو خانه هوشمند تحت کنترل قرار دهید. این ویژگی باعث می‌شود کار شما به عنوان مدیر خانه هوشمند بسیار آسان‌تر شده و بتوانید به وسیله جدیدترین فناوری‌ها مدیریت خانه دقیق و درست در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

معایب خانه هوشمند

درست است تا به حال مزایا خانه هوشمند را خیلی برجسته کردیم و ممکن است برای لحظه‌ای گمان کنید این تکنولوژی هیچ گونه عیبی ندارد، اما باید بدانید که هیچ چیز کاملی در این جهان نیست و بر اساس این قانون، این تکنولوژی هم معایبی دارد؛ از این رو نمی‌توانیم در این مقاله تنها به بیان مزایای هوشمند سازی خانه اکتفا کنیم. در ادامه تعدادی از معایب خانه هوشمند را عنوان می‌کنیم.

هزینه بالا

فرآیند هوشمند سازی خانه نیازمند صرف بودجه نسبتا بالایی است. درست است که پس از نصب خانه هوشمند، به مرور زمان هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند، اما پیش از این ماجرا و هنگامی که تازه تصمیم می‌گیرید خانه خود را هوشمند کنید باید حتما نیم نگاهی به مقدار نسبتا بالای قیمت هوشمند سازی ساختمان و بودجه خود بی‌اندازید.

تطبیق با تکنولوژی، فرآیند شسکت عادات

از آن جایی که انسان بنده عادت است، خارج شدن از عادات قبلی و سازگار شدن با فضای جدید ممکن است کمی برایش ساخت و زمان بر باشد. البته برای کسانی که از هوش فناوری خوبی برخوردار هستند یادگیری کار با این تجهیزات آسان است. البته برای سایر افراد هم یادگیری این قضیه چندان سخت نیست.

شیوه زندگی کم تحرک

تکنولوژی خانه هوشمند از آن جایی که سبک زندگی کاربر را به سمت یک مدل بسیار راحت و به دور از تحرک بدنی سوق می‌دهد، ممکن است خیلی گزینه مناسبی برای سلامت ما نباشد. پیشرفت در این حوزه به حدی شده است که شما می‌توانید بدون کوچک‌ترین حرکتی غذای خود را گرم کنید و حتی چمن‌ زنی کنید! از این رو نیاز است حتما برنامه‌های جایگزین برای فعالیت بدنی خود داشته باشید.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با دریافت مشاوره بهترین تصمیم را برای هوشمند سازی خانه‌تان بگیرید.          
با دریافت مشاوره بهترین تصمیم را برای هوشمند سازی خانه‌تان بگیرید.
اسکرول به بالا < ?