تصویر گلخانه هوشمند

گلخانه هوشمند

گلخانه هوشمند انقلابی در کشاورزی است. آن‌ها با استفاده از حسگرها، محرک‌ها و سیستم‌های نظارت و کنترل شرایط رشد را بهینه و فرآیند رشد را خودکار می‌کنند تا گیاهان و محصولات به بهترین شکل پرورش یابند. یک گلخانه هوشمند به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد که حجم کار پرسنل را به حداقل برسانند، میزان استفاده از منابع و مواد شیمیایی را بهبود بخشند و در عین حال نرخ عملکرد را افزایش دهند.

فناوری‌ مورد استفاده در گلخانه هوشمند شامل HVAC، چراغ‌های رشد LED، فناوری ارتباطات، سیستم‌های آبیاری هوشمند، جابجایی مواد، شیرها، پمپ‌ها و سیستم‌های کنترل تهویه مطبوع است.

فناوری‌ مورد استفاده در گلخانه هوشمند شامل HVAC، چراغ‌های رشد LED، فناوری ارتباطات، سیستم‌های آبیاری، جابجایی مواد، شیرها، پمپ‌ها و سیستم‌های کنترل است.

گلخانه‌های هوشمند مجهز به سنسورهای مدرن و فناوری‌های ارتباطی هستند؛ آن‌ها اطلاعات را به طور خودکار در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته از محیط اطراف و محصولات دریافت می‌کنند؛ سپس داده‌های جمع‌آوری‌شده را به پلتفرم اینترنت اشیا ارسال می‌کنند و بر این اساس، عملیات تهویه مطبوع و روشنایی، در کنار فعالیت‌های آبیاری و سمپاشی تنظیم می‌شود. نظارت مستمر داده‌ها موجب می‌شود تا بتوانیم در زمان مناسب از آلودگی و نابودی محصول جلوگیری کنیم.

دستگاه هوشمند سازی گلخانه محیطی استاندارد و ایمن را برای گیاهان و محصولات شما فراهم می‌کند و در این مسیر شما می‌توانید از شرکت هوشمند سازی گلخانه کمک بگیرید؛ همچنین می‌توانید پروژه ساخت گلخانه هوشمند خود را به خانه هوشمند آیریک بسپارید. آیریک با سال‌ها تجربه در حوزه ساخت تجهیزات هوشمند سازی ساختمان و اجرای پروژه‌های خانه هوشمند می‌تواند بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان آورد.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های گلخانه هوشمند

یک گلخانه استاندارد باید ویژگی‌ها و خصوصیات مثبتی داشته باشد تا شما بتوانید بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را در آن تولید و پرورش دهید. اتوماسیون گلخانه و هوشمند سازی گلخانه‌ ها به شما کمک می‌کند تا بدون هیچ دغدغه‌ای بتوانید تمام تمرکز خود را روی تولید محصول مرغوب و باکیفیت معطوف کنید. مهم‌ترین ویژگی‌های یک گلخانه هوشمند عبارت است از:

شرایط اقلیمی ایده آل را تنظیم و حفظ می‌کند.

حسگرهای اینترنت اشیا به کشاورزان اجازه می‌دهد تا اطلاعات لازم را از نقاط مختلف گلخانه جمع آوری کنند و بر اساس آن‌ها عوامل مهمی همچون دما، رطوبت، قرار گرفتن در معرض نور و دی اکسید کربن را در سراسر گلخانه تنظیم کنند. این داده‌ها تنظیمات مربوط به HVAC و تنظیمات روشنایی را به بهترین شکل برای رشد گیاه و افزایش بهره‌ وری انرژی تنظیم می‌کند؛ به موازات آن، حسگرهای حرکت با شناسایی درهایی که به طور ناخواسته باز مانده‌اند کمک می‌کنند تا محیط کاملاً کنترل شده باشد.

شیوه‌های آبیاری و کوددهی را تسریع و نظم می‌بخشد.

علاوه بر پارامترهای محیطی، گلخانه‌های هوشمند به کشاورزان این امکان را می‌دهند که از شرایط محصولات خود آگاه شوند. این موضوع تضمین می‌کند که فعالیت‌های آبیاری و کوددهی با نیازهای واقعی گیاهان مطابقت دارد و منجر به بهره‌ وری و کارایی بهتر می‌شود.

عفونت و شیوع بیماری‌ها را کنترل می‌کند.

آلودگی محصولات کشاورزی یک چالش پایدار در کشاورزی است. برخی درمان‌های شیمیایی در کشاورزی وجود دارد؛ اما کشاورزان اغلب بهترین زمان برای استفاده از آن‌ها را نمی‌دانند. برنامه‌هایی که به طور مکرر انجام می‌شوند نگرانی‌های زیست‌محیطی، ایمنی و هزینه‌ها را افزایش می‌دهند؛ در حالی که عدم استفاده از درمان‌ها می‌تواند منجر به شیوع بیماری‌های مضر شود.

گلخانه‌های هوشمند، داده‌های مهمی مربوط به محیط‌ گلخانه، آب و هوای خارجی، ویژگی‌های خاک و خطرات احتمالی از بابت آفات و قارچ‌ها را در اختیار کشاورزان می‌گذارد تا استفاده از این اطلاعات، بتوانند تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

تصویر تجهیزات گلخانه هوشمند

تجهیزات گلخانه هوشمند

برای ساخت گلخانه هوشمند به برخی لوازم هوشمند سازی گلخانه نیاز داریم. استفاده از تجهیزات هوشمند سازی ساختمان ما را در پیاده‌ سازی سیستم اتوماتیک گلخانه و مدیریت هوشمند گلخانه یاری می‌دهد؛ همچنین برای داشتن یک گلخانه هوشمند قبل از هر چیزی نیاز به یک سناریو گلخانه هوشمند داریم تا به کمک آن بتوانیم به افزایش کارایی و بهره‌ وری گلخانه خود کمک کنیم.

  • حسگرهای کم مصرف برای جمع آوری داده‌های مختلف آب و هوایی، زراعی و امنیتی
  • اتصال بی‌ سیم قابل اعتماد و مقرون به‌صرفه برای انتقال داده‌ها از سنسورهای گلخانه‌ای به سایر منابع
  • یک پلتفرم تشخیصی برای استخراج اطلاعات از داده‌های حسگر و تجسم آن در رابط‌های کاربری برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد فعالیت‌های کشاورزی، این پلتفرم می‌تواند مستقیماً در سیستم‌های کنترل گلخانه موجود ادغام شود تا اقدامات خودکار را در شبکه‌های HVAC، روشنایی، اسپرینکلر و پاشش ایجاد کند.
  • علاوه بر مواردی که گفته شد، ساخت سیستم کنترل هوشمند گلخانه نیازمند انواع سنسور گلخانه و کنترلر گلخانه است که وظیفه کنترل دمای گلخانه و کنترل گلخانه از راه دور را بر عهده دارند.

انواع سیستم هوشمند گلخانه

برای هوشمند سازی گلخانه‌ ها شما نیاز به پلتفرم‌های مختلفی دارید؛ چرا که هر گلخانه متناسب با نوع محصول و متراژ آن به سیستم متفاوتی نیاز دارد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از طراحی و ساخت گلخانه هوشمند خود ابتدا تمام نیازها، امکانات و توقعات خود را در نظر بگیرید و سپس متناسب با آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر با انواع گلخانه هوشمند در ایران با ما همراه باشید.

گلخانه هوشمند خانگی 

گلخانه هوشمند خانگی دارای برخی الزامات است که رشد و پرورش گیاهان منزل شما را مدیریت کرده و شرایط را به گونه‌ای تنظیم می‌کند تا گیاهان در بهترین حالت خود رشد کنند. داشتن یک گلخانه هوشمند خانگی به شما روح تازه‌ای می‌بخشد و جذابیتی مثال نزدنی و فضایی مدرن را برای شما فراهم می‌کند. در پروژه هوشمندسازی خانه شما باید سنسورهایی را برای مواردی مانند رطوبت و دما در محل نصب کنید و سپس از یک کنترلر برای روشن کردن تجهیزاتی مانند بخاری، پمپ آب و غیره استفاده کنید؛ به همین راحتی شما از پس ساخت گلخانه هوشمند خانگی خود بر آمدید.

تصویر گلخانه هوشمند هیدروپونیک

گلخانه هوشمند هیدروپونیک

هیدروپونیک راهی برای حذف خاک و رشد مستقیم محصولات در آبی غنی از مواد مغذی است. گیاه شما به مقدار زیادی منیزیم، فسفر، کلسیم و سایر مواد مغذی برای سالم ماندن و پربار بودن نیاز دارد.

هنگامی که گیاهان را بدون خاک پرورش می‌دهید، باید این غذای گیاهی در آب گیاهان شما وجود داشته باشد. از مزایای این روش این است که در هر محیطی با هر متراژی می‌توان یک گلخانه هوشمند ساخت.

گلخانه هوشمند با آردوینو

پروژه گلخانه هوشمند با آردوینو، یکی از پروژه‌هایی است که طرفداران بسیاری دارد. ساخت گلخانه با آردوینو در چند دهه اخیر بسیار رایج شد؛ زیرا هوشمند سازی گلخانه با آردوینو مزایای بسیاری به همراه دارد. یک سیستم نظارت و کنترل که به صورت خودکار تمام جزئیات را در اینترنت به روز می‌کند تا افراد از هر کجا به آن دسترسی داشته باشند، اینگونه کاربر می‌تواند حتی زمانی که خانه نیست از گلخانه خود مراقبت کند و از وضعیت آن مطلع شود.

گلخانه هوشمند PLC

دستگاه الکترونیکی دیجیتالی که از حافظه قابل برنامه ریزی برای ذخیره دستورالعمل‌ها و اجرای عملکردهای خاص مانند زمان بندی، کنترل ماشین‌های الکترونیکی و فرآیندهای فنی استفاده می‌کند. پروژه گلخانه هوشمند با PLC با کمک تکنولوژی‌ خانه هوشمند تمام عملیاتی را که در یک گلخانه باید صورت بگیرد را مدیریت می‌کند. هوشمند سازی گلخانه با PLC از تمام جهات به نفع کشاورزان و صاحبان گلخانه است؛ در نتیجه از آن غافل نشوید.

گلخانه هوشمند AVR

پروژه گلخانه هوشمند AVR توسط یک میکروکنترلر مدیریت می‌شود. به کمک آن می‌توان میزان رطوبت خاک را سنجید؛ به همین دلیل در اکثر گلخانه از AVR استفاده می‌کنند. هوشمند سازی گلخانه ها با تجهیزات جدید همچون AVR لذت زندگی در یک محیط مدرن و لوکس را به شما هدیه می‌دهد.

قیمت گلخانه هوشمند

به طور کلی نمی‌توان قیمت ثابتی برای ساخت سیستم کنترل هوشمند گلخانه ارائه داد تنها نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که هزینه ساخت گلخانه هوشمند به عوامل مختلفی بستگی دارد، یکی از مهم‌ترین آن‌ها متراژ زمین است. هر چقدر متراژ زمین بیشتر باشد هزینه هوشمند سازی گلخانه نیز بیشتر است؛ از طرفی هر چقدر ابعاد گلخانه بزرگ‌تر شود به تجهیزات بیشتری نیاز داریم. نوع تجهیزات، برند، شرکت سازنده و… تاثیر بسیاری در قیمت هوشمند سازی ساختمان و گلخانه دارد. از آنجایی که قیمت تجهیزات خانه هوشمند رو به روز در حال افزایش است به همین دلیل قیمت سیستم هوشمند گلخانه هر روز متغیر است و نمی‌توان قیمت معینی اعلام کرد. برای اطلاع از قیمت کنترل هوشمند گلخانه می‌توانید به سایت آیریک مراجعه کنید و برای فروش تجهیزات گلخانه هوشمند از سایت‌های خدماتی کمک بگیرید.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

با دریافت مشاوره بهترین تصمیم را برای هوشمند سازی خانه‌تان بگیرید.          
با دریافت مشاوره بهترین تصمیم را برای هوشمند سازی خانه‌تان بگیرید.
اسکرول به بالا < ?