تصویر آبیاری سیستم هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند چیست؟

طراحی سیستم آبیاری هوشمند یا همان سیستم آبیاری اتوماتیک از راه دور یکی از دستاوردهای تکنولوژی و اینترنت اشیا برای افزایش رفاه شماست. طراحی سیستم آبیاری زیر سطحی هوشمند اگر درست و بجا بکار گرفته شود می‌تواند گامی بزرگ برای صرفه جویی و حتی ذخیره آب شیرین باشد؛ در نتیجه خوب است هر چه زودتر با این حوزه و امکاناتش آشنا شوید.

سیستم‌های آبیاری هوشمند برنامه‌ آبیاری و زمان‌ آن را تنظیم می‌کنند تا به‌ طور خودکار اجرا شود. این کنترلرها به طور قابل توجهی کارایی و مصرف آب را کاهش می‌دهند.

به کمک تکنولوژی خانه هوشمند و سیستم آبیاری هوشمند آب و هوا، شرایط خاک، تبخیر و مصرف آب گیاه را برای تنظیم خودکار برنامه آبیاری با شرایط واقعی کنترل و تطبیق می‌دهد.

با هوشمند سازی ساختمان خود می‌توانید علاوه بر سیستم آبیاری سیستم امنیتی خانه هوشمند، سیستم روشنایی خانه هوشمند و غیره را نیز تجربه کنید.

آیریک با سال‌ها تجربه در حوزه ساختمان‌های هوشمند و ارائه تجهیزات هوشمند سازی ساختمان بهترین سیستم آبیاری گلخانه و سیستم آبیاری هوشمند خانگی را برای شما طراحی و اجرا می‌کند.

در نظر داشته باشید قیمت هوشمند سازی خانه هوشمند در مقابل آسایش و آرامشی که برای شما فراهم می‌کند بسیار ناچیز است.

به عنوان مثال، با افزایش دمای هوا و کاهش بارندگی، سیستم آبیاری هوشمند متغیرهای خاص زمین کشاورزی مانند نوع خاک، تعداد آبپاش‌ها و غیره را برای تنظیم زمان‌ و برنامه‌های آبیاری در نظر می‌گیرد.

برخی از سیستم‌های آبیاری هوشمند از داده‌های آب و هوای محلی برای تنظیم برنامه‌های آبیاری استفاده می‌کند. این کنترل‌کننده‌ها اطلاعات آب و هوای محلی را جمع‌آوری و زمان اجرای آبیاری را تنظیم می‌کنند تا گیاهان مقدار مناسب آب را دریافت کنند.

برخی دیگر از سیستم‌های آبیاری هوشمند داده‌های هواشناسی یعنی دما، باد، تابش خورشیدی و رطوبت کمک می‌گیرد که این دقیق‌ترین راه برای محاسبه آب مورد نیاز گیاهان است.

استفاده از سیستم‌های آبیاری هوشمند علاوه بر زمین‌های کشاورزی برای گلخانه‌ها نیز بسیار مفید و کاربردی است؛ زیرا با کمک سیستم آبیاری اتوماتیک گلخانه می‌توان دما و رطوبت و نحوه آبیاری که اهمیت و حساسیت بالایی دارد را اندازه گیری کرد؛ در نتیجه بهتر است با کمک سیستم‌های هوشمند بهره‌ وری گلخانه‌ خود را افزایش دهید. برای طراحی سیستم آبیاری گلخانه می‌توانید از خانه هوشمند آیریک کمک بگیرید. 

ساخت دستگاه آبیاری هوشمند

برای ساخت دستگاه آبیاری هوشمند به مدار آبیاری اتوماتیک، کنترلرهای الکترونیکی دیجیتال، سنسورهای ET، ماژول و تایمر آبیاری هوشمند نیاز داریم. پلتفرم سیستم به ماژول ET متصل شده و شرایط آب و هوایی محلی همچون سرعت باد، آب و هوا، بارندگی، تابش خورشیدی، دمای هوا و رطوبت نسبی را از طریق سنسورهای مختلف اندازه گیری و سپس بر اساس اطلاعات دریافتی شرایط لازم را در مزارع و زمین‌های کشاورزی اعمال می‌کند.

علاوه بر این موارد، برای ساخت دستگاه آبیاری هوشمند به یک سیستم برنامه نویسی منسجم و یکپارچه نیاز داریم تا بتوانیم تغییرات لازم را از طریق تلفن همراه و رایانه اعمال کنیم. 

البته برای ساخت هر نوع سیستم اجزای متفاوتی به کار می‌رود؛ مثلا در ساخت آبیاری قطره ای هوشمند شما نیاز به لوله و قطره چکان دارید در حالی که در سیستم آبیاری هوشمند خورشیدی شما به این موارد نیاز ندارید و در عوض باید پنل‌های خورشیدی بزرگ تهیه کنید.

انواع سیستم آبیاری هوشمند

ایران یکی از کشورهای گرم و خشک است که با بحران کمبود آب شیرین مواجه است. هر سال مقدار زیادی از آب شیرین کشور به سبب سیستم‌های معیوب آبیاری سنتی از دست می‌رود؛ از طرفی هنوز در برخی مناطق مسکونی از شیرآلات قدیمی استفاده می‌شود که دلیل اصلی هدر رفتن آب هستند. با توجه به نکات گفته شده و شرایط کشور لازم است که از آبیاری هوشمند در مناطق مسکونی، تجاری و کشاورزی استفاده کنیم تا بتوانیم هر چه زودتر گامی موثر در جهت صرفه‌ جویی در مصرف آب برداریم.

کاربرد سیستم آبیاری هوشمند بسیار گسترده است؛ به همین دلیل این روزها تکنولوژی‌های مختلفی همچون سیستم آبیاری هوشمند خانگی، سیستم آبیاری هوشمند باغ، سیستم آبیاری هوشمند گلدان، سیستم آبیاری هوشمند گلخانه و سیستم آبیاری هوشمند فضای سبز بسیار مورد توجه و استقبال است. پیاده‌ سازی پروژه‌های مربوط به سیستم آبیاری هوشمند در مشهد را می‌توانید به خانه هوشمند آیریک بسپارید.

تصویر سیستم آبیاری هوشمند خانگی

سیستم آبیاری هوشمند خانگی

ساخت سیستم آبیاری هوشمند خانگی ضمن صرفه جویی و مدیریت مصرف آب می‌تواند هزینه‌های جاری شما را کاهش دهد و لذت استفاده از یک سیستم مدرن و هوشمند را به شما هدیه دهد؛ همچنین استفاده از آن بسیار راحت است و دیگر نیاز نیست در روزهای گرم یا شب‌های سرد برای آبیاری باغچه منزل‌تان شخصا اقدام کنید و تنها با چند کلیک ساده از طریق تلفن همراه یا رایانه شخصی خود امکان آبیاری یا عدم آبیاری باغچه خود را فراهم کنید. 

ساخت آبیاری قطره ای برای گلدان و سیستم آبیاری باغچه از مواردی است که در هوشمند سازی سیستم آبیاری منزل خود می‌توانید آن‌ها را بکار گیرید. سیستم آبیاری اتوماتیک باغچه یکی از ساده‌ترین مثال‌هایی است که می‌توان در این حوزه بیان کرد؛ همچنین به کمک پک آبیاری هوشمند می‌توانید از راه دور باغچه و گلخانه خود را آبیاری کنید.

سیستم آبیاری هوشمند خورشیدی

در این سیستم برق مورد نیاز سیستم از طریق پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود. استفاده از سیستم آبیاری هوشمند خورشیدی ضمن اینکه به ما کمک می‌کند تا به بهینه سازی مصرف آب کمک کنیم، در مصرف برق نیز صرفه جویی می‌کند؛ زیرا تمام انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی خورشیدی تامین می‌کند.

نحوه کار سیستم آبیاری هوشمند خورشیدی بدین صورت است که ماژول سیستم‌های تولید برق هیبریدی با استفاده از ژنراتور تورگو هیدروژن و پنل PV انرژی موردنظر سیستم را تامین می‌کنند و از آن برای شارژ سیستم آبرسانی هوشمند استفاده می‌کنند. برای طراحی سیستم آبیاری هوشمند خورشیدی یک کنترلر پمپ، حسگر، فرستنده، گیرنده و به سایر سیستم‌های بی‌سیم نیاز داریم که متغیرهای اندازه گیری شده، مانند دما و رطوبت را به پلتفرم Blynk IoT منتقل می‌کند.

آبیاری قطره ای باغچه منازل یکی از روش‌هایی است که در چند سال اخیر با توجه به کمبود آب بسیار مورد توجه قرار گرفت.

تصویر سیستم آبیاری هوشمند قطره ای

سیستم آبیاری هوشمند قطره ای

طراحی سیستم آبیاری قطره ای یا همان ساخت آبیاری بارانی یک انقلاب اساسی در صنعت کشاورزی بود. سیستم اتومات آبیاری قطره ای، شبیه به قطره چکانی است که آب را به صورت قطره‌ای در فواصل زمانی معین با فشار کم در سطح خاک منتشر می‌کند. استفاده از این روش به تبخیر کمتر آب و صرفه جویی بیشتر کمک می‌کند؛ به همین دلیل اکثر کشاورزان سعی دارند این روش را در زمین کشاورزی خود پیاده سازی کنند. 

نکته: هزینه آبیاری قطره ای هوشمند به نسبت روش سنتی گران‌تر است؛ اما امکانات و مزایایی که ارائه می‌دهد با روش سنتی قابل قیاس نیست و از طرفی چون در مصرف آب صرفه جویی می‌کند به نوعی به نفع شما و محیط زیست است.

سیستم هوشمند آبیاری قطره ای خورشیدی

سیستم هوشمند آبیاری قطره ای خورشیدی ترکیبی از سیستم قطره‌ای و سیستم خورشیدی است. این سیستم بسیار تخصصی و کاربردی است که مزایای بسیاری دارد و اکثرا برای زمین‌های کشاورزی به کار گرفته می‌شود با کمک این سیستم می‌توان به میزان قابل توجهی مصرف برق و آب صرفه جویی کرد، تنها مشکلی که می‌توان به این سیستم نسبت داد این است که هزینه پیاده‌ سازی آن بسیار بالاست و اگر تصمیم دارید برای یک زمین کشاورزی چند هکتاری از این سیستم کمک بگیرید باید هزینه بسیار زیادی را پرداخت کنید.

خرید سیستم آبیاری هوشمند

هنگام خرید سیستم آبیاری هوشمند باید فاکتورهای مختلفی را مدنظر داشته باشید. آبیاری هوشمند منازل، آبیاری هوشمند باغچه و آبیاری هوشمند گلدان چندین نمونه از کاربردهای سیستم آبیاری هوشمند است که این روزها کارایی بسیاری دارد و شما می‌توانید متناسب با نیازهای خود روشی را که بیشتر برایتان موثر است را بکار بگیرید. شما می‌توانید بر اساس بودجه، انتظارات و نوع کاربری زمین بهترین انتخاب را داشته باشید.

به عنوان مثال برای آبیاری هوشمند باغ و آبیاری هوشمند کشاورزی، آبیاری هوشمند قطره ای بهترین گزینه است؛ اما برای آبیاری هوشمند ویلا بهتر است از روش‌های کم هزینه‌تری استفاده کنید؛ همچنین برای آبیاری هوشمند گیاهان آپارتمانی و آبیاری هوشمند گلدان به یک سیستم تخصصی و حرفه‌ای نیاز ندارید و همین که از سیستم‌های هوشمند کمک بگیریم کافی است.

قیمت سیستم آبیاری هوشمند

قیمت دستگاه آبیاری هوشمند به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. نوع سیستم، نوع کنترل، برند، شرکت سازنده و غیره از عواملی هستند که در قیمت دستگاه آبیاری هوشمند خانگی تاثیر دارد.

برای اینکه علت اصلی تفاوت قیمت‌ها را متوجه شوید به مثال زیر توجه کنید.

برخی دستگاه‌ها امکانات و قابلیت‌های کمتری دارند و برای دیگر امکانات تخصصی و حرفه‌ای کاملی را ارائه می‌دهند؛ مثلا عواملی همچون کنترل از راه دور، عدم نیاز به مصرف برق، تعداد کانال‌ها و پمپ‌های آب، تایمر آبیاری هوشمند و غیره از جمله عواملی هستند که موجب افزایش قیمت دستگاه آبیاری از راه دور می‌شوند در نتیجه هنگام خرید سیستم آبیاری هوشمند حتما به این موارد دقت داشته باشید.

نکته: برای آبیاری هوشمند زمین‌های بزرگ کشاورزی و یا شخصی خوب است از سیستم‌هایی استفاده کنید که علاوه بر کارایی بالا و قیمت مناسب با سطح نیازها و توقعات شما هماهنگ باشد.

به عنوان مثال آبیاری هوشمند ویلا با آبیاری زمین‌های کشاورزی بسیار متفاوت است؛ در نتیجه هنگام خرید سیستم آبیاری هوشمند حتما سطح انتظارات و نیازهای خود را در نظر بگیرید و از طرفی باید توجه داشته باشید که برای هر حوزه‌ای سیستم خاصی کاربرد دارد؛ مثلا نیاز نیست برای ساخت آبیاری اتوماتیک گلدان از روش‌های پیچیده و حرفه‌ای کمک بگیرید، بلکه روش‌های ابتدایی نیز برای این مورد کارایی دارد و از طرفی برای آبیاری چندین هکتار زمین کشاورزی در مناطق غرب کشور استفاده از سیستم‌های آبیاری خورشیدی عاقلانه نیست.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

< ?